روش و منش هر کس در زندگی، از جهانبینی و نگاه متفاوت او سرچشمه میگیرد. مهمترین مبنا در شکلگیری این نگاه، باورهای افراد درباره ملاک درست یا نادرست بودن شناخت است. لذا همواره پرسش و پاسخ جدی و دقیق درباره مسائل مهم و بنیادین زندگی، به مباحث شناختشناسی منتهی میشود.
اگر بخواهیم از بند تقلید و عادات رها شویم و راه درست زندگی را آگاهانه انتخاب کنیم، چارهای جز بازنگری در مبانی خود در زمینه شناخت نداریم. آشنایی با دیدگاه قرآن در این باره، بهترین و مطمئنترین روش برای انتخاب راه درست از میان مکاتب و سلیقههای گوناگون اسلامی است.
دورهای که در اختیار شما قرار گرفته، بر اساس یکی از سلسله دروس تفسیر موضوعی قرآن در مؤسسه علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) تهیه و تولید شده است و در دوازده جلسه به تبیین مبانی و اصول مهم معرفتشناسی میپردازد. از ویژگیهای این دوره آموزشی میتوان به طرح نکات و پرسشهایی تازه، نگاه انتقادی به برخی تفاسیر موجود، در نظر گرفتن خودآزمایی و فعالیتهای یادگیری اشاره کرد.
برای ارتباط با استاد و ارائه نقد و نظر یا ارسال فعالیتهای یادگیری و دریافت بازخوردهای آموزشی میتوانید از طریق آیدی @hamidhossaini در تلگرام یا ایمیل hamidhosseini@gmail.com اقدام فرمایید.
⬅️ کانال شخصی در تلگرام: https://t.me/hamidhossaini
⬅️ سایت آموزشی: www.taalim.ir
⬅️ سایت کلامی: www.kalaam.ir
⬅️ اینستاگرام: https://www.instagram.com/hamidhosseiniiii
سوابق علمی فرهنگی:
محقق مرکز تحقیقات دارالحدیث از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۹؛
معاون اطلاع رسانی مرکز تحقیقات دارالحدیث از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹؛
معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده علوم حدیث از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲؛
معاون پژوهشی دانشکده علوم حدیث از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵؛
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشکده علوم حدیث از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۵؛
رئیس مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۹۰؛
مشاور فناوری اطلاعات رئیس سازمان ملی جوانان از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷؛
عضو هیئت امنای مجتمع آموزشی حضرت عبدالعظیم (علیهالسلام) از سال ۱۳۸۵؛
عضو هیئت مدیره مؤسسه آموزش شهر از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۲؛
عضو شورای عالی فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام از سال ۱۳۸۹؛
رئیس کارگروه تحلیل و بررسی فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام از سال ۱۳۸۹؛
مدیر مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی بنیاد شهید مطهری از سال ۱۳۹۱؛
مدیر سامانه آموزش الکترونیکی اقرأ از سال ۱۳۹۳؛
معاون پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث از سال ۱۳۹۴
از سال ۱۳۷۹ به صورت مستمر، تدریس در دانشگاه قرآن و حدیث با عناوینی چون:
کلام و عقاید اسلامی؛
روش تحقیق؛
اخلاق اسلامی؛
مبانی شناخت حدیث از دیدگاه فریقین؛
مبانی فهم حدیث؛
مبانی و روش تبلیغ در قرآن و حدیث؛
تاریخ تشیع؛
سیره پیشوایان دینی؛
دانش و منابع رجال شیعه؛
نقد و وضع حدیث؛
جایگاه حدیث در علوم مختلف؛
آداب و مهارتهای یادگیری الکترونیکی؛
آموزش نرم افزارهای تحقیقاتی؛
شرح کتاب توحید صدوق.
مقالات، کتابها و پروژهها:
معرفه القرآن فی تفسیر المیزان، اسماعیلیان، ۱۳۷۵؛
خلوت انس، قدس، ۱۳۷۵ و سیره، ۱۳۷۹؛
العلم و الحکمه فی الکتاب و السنه (مشارکت در تألیف)، دارالحدیث، ۱۳۷۶؛
اهل البیت فی الکتاب و السنه (مشارکت در تألیف)، دارالحدیث، ۱۳۷۷؛
التبلیغ فی الکتاب و السنه (مشارکت در تألیف)، دارالحدیث، ۱۳۷۹؛
منتخب میزان الحکمه، دارالحدیث، ۱۳۷۹؛
تنبیه الأمه و تنزیه المله، رسالهای در مردمسالاری دینی (تحقیق و تفحص)، امیرکبیر، ۱۳۸۰؛
آموزش و پژوهش، درسنامه روش تحقیق با گرایش علوم نقلی، شمیم یاس ولایت، ۱۳۹۳؛
گفتگوی باورها ۱، راه زندگی، بهار دلها، ۱۳۹۴؛
گفتگوی باورها ۲، خداشناسی، بهار دلها، ۱۳۹۴؛
گفتگوی باورها ۳، راهنماشناسی، بهار دلها، ۱۳۹۴؛
مقاله «مزایا و نگرانیهای آموزش الکترونیکی با نگاهی به آداب تعلیم و تربیت در اسلام»، اولین همایش ملی آموزش الکترونیکی، ۱۳۸۲؛
مقالات متعدد اعتقادی در وبلاگ کلام اسلامی (kalaam.ir) و مطالب متعدد در زمینه یادگیری الکترونیکی در وبلاگ تعلیم (taalim.ir)
مقاله «فرصتها و تهدیدهای اخلاقی در محیط یادگیری الکترونیکی»، همایش دانشگاه الکترونیکی، دانشگاه شیراز ، ۱۳۸۸
مقاله «تعیین ملاکهای سنجش اثربخشی دورههای آموزش مجازی حوزوی» ، مقاله مشترک با آقایان دکتر فرهای سراجی و عبدالرحیم سرو دلیر ، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی ، شماره ۲۸ ، بهار و تابستان ۱۳۹۲
مقاله «معیار فعل اخلاقی در کتاب ایمان و کفر کافی» ، فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث ، شماره ۶۷ ، بهار ۱۳۹۲
مقاله «نگاهی نو به فضیلتهای اخلاقی در کتاب کافی» ، دوفصلنامه علمی تخصصی حدیث حوزه ، شماره ۷ ، پاییز و زمستان ۱۳۹۲
مقاله «تقدم اخلاق بر دین» ، فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث ، شماره ۷۳ ، پاییز ۱۳۹۳