سوالات متداول
‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌
پرسش‌های عمومی:

مهم‌ترین خدمات سامانه حامیم چیست؟
این سامانه تلاش می‌کند ابزارهای گوناگون فضای مجازی را در اختیار علاقمندان یادگیری کتاب خدا بگذارد تا قرآن را بیشتر بشناسند، متن آن را بهتر بخوانند و به خاطر بسپارند، فهم عمیق‌تری از معارف آن به‌دست آورند و با زبان وحی آشناتر شوند.
خدمات اصلی این سامانه در دو بخش تعیین سطح و آموزش الکترونیکی متمرکز شده است. در بخش تعیین سطح می‌توانید دانش و مهارت‌های قرآنی خود را ارزیابی کنید و به توانمندی‌ها و نیازهایتان در زمینه‌های قرآنی پی ببرید و با آگاهی بیشتر از دروس و دوره‌های متنوع بخش سامانه آموزشی استفاده کنید.

استفاده از سامانه حامیم برای چه کسانی مفید است؟
با توجه به تنوع دوره‌ها و سطوح آموزشی حامیم، استفاده از این سامانه را برای تمامی علاقمندان قرآن در گروه‌های سنی گوناگون و با هر سطح از دانش و مهارت قرآنی مفید می‌دانیم. چرا که تعیین سطح و آموزش‌های آن در زمینه‌های متنوع و از سطح ابتدایی تا پیشرفته را در بر می‌گیرد و هر کس بسته به نیاز و علاقه خود می‌تواند مسیر یادگیری جداگانه‌ای را انتخاب کند و جایگاه خود را در این نردبان آسمانی ارتقا بخشد.
البته امیدواریم به یاری خداوند در آینده نزدیک بتوانیم دوره‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای را برای گروه‌های سنی گوناگون و به‌صورت خاص برای کودکان و نوجوانان طراحی و ارائه کنیم.

تفاوت سامانه حامیم با سایر سامانه‌های آموزش قرآن در چیست؟
علاوه بر تلاش‌های فراوانی که برای ایجاد تفاوت محسوس در کیفیت، جذابیت، سهولت و دیگر جنبه‌های کاربری داشته‌ایم، مهم‌ترین امتیاز این سامانه را نسبت به دیگر صفحات و برنامه‌های قرآنی موجود در فضای مجازی، برنامه‌ریزی علمی برای تحقق یادگیری می‌دانیم.
در این سامانه شما هرگز شاهد ارائه یک‌طرفه متون و فایل‌های صوتی و تصویری نخواهید بود؛ بلکه با برنامه یادگیری گام به گام، دروس تعاملی، آزمون‌های دارای بازخورد و ابزارهای ارتباطی دو طرفه، خود را در مسیری پویا و فضای بانشاط یادگیری خواهید یافت.

بنیانگذاران سامانه حامیم چه کسانی هستند؟
این سامانه بدون هیچ‌گونه وابستگی به سازمان‌ها و نهادهای دولتی و با همت و انگیزه شخصی جمعی از علاقمندان به قرآن کریم در مؤسسه فرهنگی حامیم طراحی و ایجاد شده است.
اعضای هیئت مدیره این مؤسسه عبارت‌اند از آقایان:
سید حمید حسینی
حبیب رامجردی
روح الله دماوندی کمالی

هزینه‌های سامانه حامیم چگونه تأمین می‌شود؟
این سامانه هیچ‌گونه ردیف، اعتبار و منبع مالی مصوب و مشخصی نداشته و به همین دلیل راه‌اندازی آن با دشواری و محدودیت‌های گوناگون همراه بوده است. با این حال به لطف خداوند متعال و عنایات اولیای پاک او تا کنون هزینه‌های ایجاد و مدیریت آن از سوی جمعی از نیکوکاران و خادمان قرآن تأمین شده است. ان شاء‌ الله پس از این نیز دست یاری نیکوکاران،‌واسطه لطف الهی برای استمرار فعالیت‌های این سامانه خواهد بود تا رایگان ماندن خدمات و آموزش‌های عمومی حامیم را در حد ممکن میسر سازد.
البته برنامه و تلاش مدیران حامیم این است که از راه‌هایی چون ارائه خدمات ویژه به سازمان‌ها و برگزاری دوره‌های خاص، زمینه‌های خودگردانی این مرکز آموزش قرآن را فراهم آورند. ضمن اینکه از حمایت‌های بدون چشم‌داشت حامیان مالی و سازمان‌های دولتی نیز استقبال می‌کنیم.

این سامانه کار خود را از چه تاریخی آغاز کرده است؟
گام‌های اولیه و مطالعاتی این طرح از مهر ۱۳۹۳ هجری شمسی برداشته شد و آماده‌سازی مقدمات و زیرساخت‌های فنی و محتوایی آن پس از ماه‌ها تلاش شبانه‌روزی در خرداد ۱۳۹۵ به‌ثمر رسید و فعالیت سامانه در آستانه ماه مبارک رمضان ۱۴۳۷ هجری قمری آغاز شد.

چگونه می‌توانم با این سامانه همکاری کنم؟
از آنجا که سامانه حامیم تلاشی کاملاً مردمی است، ادامه حیات خود و گسترش فعالیت‌هایش را در گرو همکاری علاقمندان کتاب نورانی خداوند می‌داند و دست یاری همه متخصصان و خادمان قرآن را به‌گرمی می‌فشارد.
اگر توان و علاقه لازم را در خود می‌بینید، می‌توانید در زمینه‌های گوناگونی چون تولید محتوا، پشتیبانی علمی، خدمات فنی، حمایت مالی، ارائه ایده‌های جدید و مانند آن با ما همکاری کنید. برای این منظور لازم است از طریق بخش ارتباط با ما مشخصات و پیشنهادات خود را ارائه فرمایید.

چگونه به جمع حامیان این طرح بپیوندم؟
برای حمایت مالی از این طرح می‌توانید از طریق این صفحه[+] اقدام فرمایید.
در صورتی که پیشنهاد یا ایده‌ای خاص برای همکاری دارید، آن را از طریق بخش ارتباط با ما در میان بگذارید.

 

پرسش‌های کاربری:

بدون عضویت در سامانه از چه امکاناتی می‌توانم استفاده کنم؟
برای استفاده از امکانات و اطلاعات عمومی سامانه مانند معرفی و بخش‌های غیر تعاملی دوره‌های آموزشی و نمونه‌های مطلوب تعیین سطح نیازی به عضویت در سامانه نیست؛ ولی از آنجا که شرکت در آزمون‌ها و فرایندهای تعیین سطح مستلزم بازخورد خاص به هر کاربر است، برای بهره‌گیری از این امکانات باید در سامانه عضو شوید.

چرا باید در این سامانه عضو شوم؟
از آنجا که دوره‌های آموزشی و فرایندهای تعیین سطح در حامیم به‌صورت تعاملی طراحی شده و دارای بازخوردهای متعدد است، برای آنکه بتوانیم خدمات و اطلاعات بهتری در اختیارتان بگذاریم، لازم است راهی ارتباطی برای اطلاع‌رسانی به شما داشته باشیم. ضمن اینکه با عضویت در سامانه، همواره به سوابق تعیین سطح و کارنامه آموزشی خود دسترسی خواهید داشت.

چگونه می‌توانم در سامانه حامیم عضو شوم؟
عضویت در این سامانه بسیار ساده است و تنها با ارائه شماره تلفن همراه انجام می‌شود. برای این منظور کافی است مانند راهنمای تصویری از طریق بخش عضویت اقدام کنید و با وارد کردن نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود به جمع اعضای حامیم بپیوندید.
به‌منظور تسهیل در عضویت، در این مرحله از شما نشانی پست الکترونیکی خواسته نمی‌شود، اما برای اینکه بتوانید از خدمات و اظلاع‌رسانی‌های بیشتری بهره‌مند باشید، در مراحل بعد، امکان اعلام نشانی پست الکترونیکی مورد نظر شما به‌صورت اختیاری پیش‌بینی شده است.

کلمه کاربری و رمز عبور خود را فراموش کرده‌ام. چه کنم؟
کلمه کاربری شما در این سامانه همان شماره تلفن همراه شماست. اگر رمز عبورتان را فراموش کردید، می‌توانید از طریق بخش فراموشی رمز عبور نسبت به تعریف رمزی جدید اقدام کنید.

چگونه می‌توانم رمز عبور خود را تغییر دهم؟
برای تغییر رمز عبور می‌توانید از بخش فراموشی رمز عبور استفاده کنید تا رمز عبور جدید به‌صورت پیامک برای شما ارسال گردد.
برای دریافت پیامک از سوی سامانه حامیم، موقتاً امکان دریافت پیامک تبلیغاتی خود را از راه‌های زیر فعال کنید.
همراه اول: با ارسال عدد دو (۲) به شماره ۸۹۹۹ (و برای عدم دریافت: ارسال عدد ۱ به همین شماره) یا تماس با شماره ۹۹۹۰
ایرانسل: با ارسال عدد یک (۱) به شماره ۵۰۰۵ (و برای عدم دریافت: ارسال عدد ۲ به همین شماره) یا تماس با شماره ۷۰۰

با چه ابزارهایی می‌توانم از امکانات این سامانه استفاده کنم؟
تلاش ما این است که راه‌های گوناگونی و متعددی را برای ارتباط با سامانه حامیم و بهره‌گیری از امکانات و دوره‌های آن فراهم کنیم. در حال حاضر امکان ارتباط با سامانه از طریق وب در انواع مرورگرها و نیز در ابزارهای الکترونیکی اندرویدی و آی‌او‌اس و نیز بات تلگرامی وجود دارد و ان شاء الله در آینده زمینه بهره‌گیری از سایر ابزارها و محیط‌های الکترونیکی نیز فراهم خواهد شد.

پرسش‌های آموزشی:

در این سامانه چه نوع آموزش‌هایی ارائه می‌شود؟
سامانه حامیم تلاش می‌کند انواع آموزش‌های قرآنی را در زمینه‌های گوناگونی که به شناخت بیشتر کتاب خدا و انس با الفاظ و معانی آن کمک کند در اختیار همه مشتاقان قرار دهد. بر این اساس اموزش‌های این سامانه در پنج گروه تخصصی، طراحی، تولید و ارائه می‌شود. این گروه‌ها که با بهره‌گیری از مشاوره برترین اساتید متخصص در هر حوزه و به‌کارگیری نیروهای توانمند و باتجربه شکل گرفته، عبارت است از:
۱ـ قرائت
این گروه متولی برنامه‌ریزی، طراحی، تولید و ارائهٔ تمامی دوره‌های آموزشی مرتبط با سطوح گوناگون خواندن قرآن است. این سطوح از ابتدایی‌ترین نکات روخوانی حمد و سوره که نیاز واجب تمامی مسلمانان است آغاز می‌شود و با روخوانی، روان‌خوانی، فصیح‌خوانی، زیباخوانی و دیگر دوره‌های مرتبط با صوت و لحن و تجوید ادامه می‌یابد.
۲ـ تدبر
تمامی دوره‌های آموزشی مرتبط با ترجمه، تفسیر و معارف قرآن کریم در این گروه برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود. این دوره‌ها نیز از سطوح ابتدایی فهم معنای عمومی حمد و سوره و دیگر سوره‌ها و آیات متداول و پرکاربرد آغاز می‌شود و به دوره‌های تخصصی تدبر و تفسیر موضوعی قرآن منتهی خواهد شد.
۳ـ گروه حفظ
تربیت و پشتیبانی حافظان قرآن کریم در سطوح گوناگون و ایجاد نهضت حفظ قرآن با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و استفاده از کوتاه‌ترین فرصت‌های افراد علاقمند برای گسترش و تحکیم محفوظات قرآنی آنها هدفی است که در این گروه پیگیری می‌شود.
۴ـ گروه علوم قرآن
آشنایی با جنبه‌های بیرونی و شکلی قرآن و طراحی و تولید دوره‌های مرتبط با شناخت این کتاب آسمانی در این گروه برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود. این دوره‌ها نیز از سطوح مقدماتی شامل مسائلی چون آشنایی با تعداد آیات و سوره‌ها تا روش‌های تفسیری و شبهات و نظریه‌های مرتبط با وحی و زبان قرآن را در بر خواهد گرفت.
۵ـ گروه زبان قرآن
با توجه به نقش کلیدی یادگیری زبان در ورود به عرصه‌های فهم قرآن و خلأ موجود در زمینهٔ آموزش عربی که بر خلاف دوره‌ها، مؤسسات و ابزارهای فراوان آموزش زبان انگلیسی، شرایط یادگیری آن برای همگان فراهم نیست، این گروه برنامهٔ گسترده‌ای را برای آموزش ادبیات و مکالمهٔ عربی با محوریت متون و شواهد قرآنی طراحی و اجرا خواهد کرد.

برای شرکت در دوره‌های آموزشی چه مراحلی را باید طی کرد؟
برای شرکت در دوره‌های آموزشی حامیم کافی است در این سامانه عضو شوید و با ورود به بخش دوره‌های آموزشی، فهرست دوره‌های موجود را مشاهده و از میان آنها هر یک را که مایل بودید انتخاب کنید. با ورود به معرفی هر دوره می‌توانید در آن ثبت‌نام کنید تا عنوان آن در دوره‌های ثبت‌نامی شما قرار گیرد. از این پس هر گاه به سامانه وارد شوید می‌توانید ادامه آموزش‌های آن دوره را پیگیری و از امکانات و تمارین آن استفاده کنید.

آیا می‌توانم به‌صورت هم‌زمان در چند دوره شرکت کنم؟
در استفاده از دوره‌های آموزشی عمومی سامانه هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر کاربر می‌تواند هم‌زمان در هر تعداد از دوره‌هایی که مایل باشد ثبت‌نام و شرکت کند. با این حال توصیه ما این است که سیری منطقی و تدریجی را در استفاده از این آموزش‌ها در نظر بگیرید و در گروه‌هایی که بخش تعیین سطح آن فعال شده است بر مبنای تعیین سطح سامانه نیازهای واقعی خودتان را تشخیص دهید و آموزش‌هایی را که به شما توصیه می‌شود دنبال کنید تا از این امکانات بهره بیشتری ببرید.

در این سامانه چه امکاناتی برای یادگیری بهتر پیش‌بینی شده است؟
دو بخش اصلی هر دوره که شامل جلسات آموزشی و بخش تعیین سطح است، امکانات گوناگونی را در اختیار مشتاقان کلام خدا قرار می‌دهد تا در مسیر انس و آشنایی بیشتر با قرآن کریم، پیشرفت بیشتری داشته باشند. از جمله این امکانات می‌توان به دروس چندرسانه‌ای و جذاب، تمارین و آزمون‌های تعاملی و دارای بازخورد آموزشی، امکان ارسال تلاوت و دریافت ارزیابی آن، تالارهای گفتگو، اپلیکیشن موبایل،‌ سامانه پیامکی و آموزش‌های سطح‌بندی شده اشاره کرد.

چگونه از سوابق آموزشی خود آگاهی پیدا کنم؟
برای آگاهی از سوابق آموزشی می‌توانید پس از ورود به سامانه به بخش حساب کاربری مراجعه و تمامی فعالیت‌ها و پیشینه آموزشی خود را مشاهده کنید.

آیا با گذراندن دوره‌های آموزشی مدرک معتبری دریافت خواهم کرد؟
شما پس از گذراندن هر دوره که شامل تعیین سطح و جلسات آموزشی است می‌توانید مدرک آن را از طریق بخش صدور گواهینامه درخواست و دریافت کنید. این گواهینامه با دو روش الکترونیکی و فیزیکی صادر و برای شما ارسال خواهد شد.
از آنجا که این مدرک به تأیید سازمان تبلیغات اسلامی رسیده و با مهر و امضای مدیران این سازمان صادر می‌شود، از اعتبار کافی برخوردار است.

 

پرسش‌های مربوط به تعیین سطح:

منظور از تعیین سطح چیست؟
در این سامانه علاوه بر روال مرسوم جلسات آموزشی، روش متفاوت و جذاب دیگری در دوره‌ها پیش‌بینی شده است تا هر کاربر بتواند در ابتدا توانمندی و دانش خود را در هر زمینه بسنجد و با توجه به نیاز و شرایط خاص خود، آموزش‌هایی جداگانه و کوتاه را دریافت کند. بدین‌منظور در گام نخست از کاربر خواسته می‌شود عبارت‌هایی را قرائت و ارسال کند تا پس از ارزیابی و بررسی آن، تعیین سطح او انجام و قطعات کوتاه آموزشی مناسب برای او ارسال شود.
در صورتی که او بتواند با استفاده از این نکات به قرائت مطلوب آن سطح دست پیدا کند، سطح‌های بعدی برایش فعال می‌شود و این روال به‌صورت گام به گام و مرحله به مرحله ادامه می‌یابد.

در چه زمینه‌هایی می‌توانم مهارت‌های قرآنی خود را بسنجم؟
فعلاً در دوره‌هایی چون نماز بهتر، تلاوت بهتر(روخوانی)، تلاوت زیبا(تجوید) و صوت و لحن امکان تعیین سطح پیش‌بینی شده است.

آیا اطلاعات و صوت ارسالی محرمانه باقی می‌ماند؟
طراحی فنی سامانه‌ به‌گونه‌ای است که حتی کارشناسان تعیین سطح نیز به نام و اطلاعات کاربرانی که صدای خود را ارسال می‌کنند دسترسی ندارند و این ارزیابی به‌صورت کاملاً محرمانه و ناشناس انجام می‌پذیرد.

آیا در بررسی صدای ارسالی بانوان به دغدغه‌های فرهنگی و شرعی توجه می‌شود؟
در هنگام عضویت هر کاربر از او خواسته می‌شود جنسیت خود را تعیین کند تا بررسی و ارزیابی صدای بانوان تنها توسط کارشناسان خانم انجام شود.

چگونه می‌توانم در این سامانه تعیین سطح کنم؟
پس از ورود به هر دوره آموزشی می‌توانید در بخش تعیین سطح آن دوره نمونه صحیح را بشنوید و صدای خود را مطابق توضیحات و اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد ضبط کنید. صدای ضبط شده در اختیارتان قرار می‌گیرد تا آن را بشنوید و اگر مورد تأییدتان بود آن را برای ارزیابی ارسال کنید.

پس از ارسال صوت چه کاری باید انجام دهم؟
صدای ارسالی شما در نوبت بررسی قرار می‌گیرد و در اولین فرصت ارزیابی و نتیجه آن برای شما ارسال می‌شود. لذا لازم است منتظر دریافت پیام سامانه در این زمینه باشید.
برای دریافت پیامک از سوی سامانه حامیم، موقتاً امکان دریافت پیامک تبلیغاتی خود را از راه‌های زیر فعال کنید.
همراه اول: با ارسال عدد دو (۲) به شماره ۸۹۹۹ (و برای عدم دریافت: ارسال عدد ۱ به همین شماره)
ایرانسل: با ارسال عدد یک (۱) به شماره ۵۰۰۵ (و برای عدم دریافت: ارسال عدد ۲ به همین شماره)

پاسخ ارزیابی تعیین سطح را چگونه دریافت کنم؟
پاسخ تعیین سطح هر کاربر به بخش پیام‌های او در سامانه ارسال می‌شود و این موضوع از طریق اعلانات صفحه وب، اپلیکیشن و پیامک به اطلاع او می‌رسد.

دریافت پاسخ تعیین سطح چه مقدار طول می‌کشد؟
تلاش ما این است که بلافاصله پس از دریافت هر قرائت آن را ارزیابی و نتیجه را فوراً به متقاضی اعلام کنیم؛ اما با توجه به تعداد مراجعات و درخواست‌ها و محدودیت‌های تیم کارشناسی سامانه ممکن است در این فرایند تا چند ساعت تأخیر وجود داشته باشد.

آیا با تعیین سطح نیز می‌توان از سامانه حامیم گواهینامه دریافت کرد؟
صدور گواهینامه سامانه منحصر به دوره‌های آموزشی نیست و بر اساس شرایط، امکانات و توافق با سازمان‌های گوناگون، امکان صدور گواهی برای تعیین سطح نیز وجود دارد. این گواهینامه نیز به تأیید سازمان تبلیغات اسلامی رسیده است.

چگونه می‌توانم به سطح‌های بالاتر بروم؟
با دریافت تأییدیه هر سطح، امکان ضبط و ارسال صدا در سطح بعدی ایجاد می‌شود.

اگر هنوز پرسش دیگری دارید از اینجا با ما در میان بگذارید